Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

03 February 2009

Tiada Pilihanraya Kecil di 2 DUN - Siapa di belakang keputusan SPR ?

Semasa ADUN Bota, Datuk Nasarudin Hashim meninggalkan UMNO dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR), riuh rendah pimpinan UMNO/BN mempertikaikan tindakan tersebut. Antara nya ialah Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Dr. Rais Yatim. Beliau mencadangkan satu desakan supaya ADUN Bota yang melompat itu mengosongkan kerusi terbabit untuk memberi laluan kepada pilihan raya kecil.

Dalam kes atau isu 2 ADUN Behrang dan Cangkat Jering dari PKR, senario nya menjadi amat berbeza sama sekali. Apabila Speaker DUN Perak menyerahkan surat secara rasmi memaklumkan kepada Pejabat Pilihan Raya Negeri Perak mengenai kekosongan 2 kerusi tersebut, sepatut nya pilihanraya kecil mesti diadakan, namun ia nya tidak kesampaian.

[c2e14d5af9d396487eb9d3cfdb9a048c.jpg]

Dalam mesyuarat khasnya pagi ini, SPR memutuskan tidak akan mengadakan pilihanraya semula di Behrang dan Changkat Jering, jelas menunjukkan tindakan mereka itu bertentangan dengan perlembagaan negara kerana mengambil alih kuasa Speaker DUN Perak dan juga mahkamah. Tidak dapat dipastikan, apakah terdapat nya campurtangan pihak tertentu dalam mempengaruhi keputusan SPR tersebut. Pihak mana kah yang akan untung atau rugi jika pilihanraya kecil diadakan ?.

Exco kanan Perak Datuk Ngeh Koo Ham mempertikaikan keputusan tersebut dan meminta SPR menarik balik keputusan tersebut dalam tempoh 48 jam. Ngeh, yang juga pengerusi DAP negeri, berkata tugas SPR adalah untuk menjalankan pilihan raya dan bukan untuk memutuskan sama ada perlu atau tidak pilihan raya. Ketika ditanya sama ada keputusan SPR itu akan dicabar di mahkamah, Ngeh berkata tindakan susulan akan diputuskan selepas tempoh 48 jam yang diberi kepada SPR itu berakhir.

Untuk menghilangkan segala kekalutan dan tuduh menuduh, 2 ADUN yang terlibat sepatut nya keluar dari tempat persembunyian. Itu pun jika mereka sebenar nya bersembunyi, kalau mereka disembunyikan @ diculik atau diugut, bagaimana ?.
Entah apa lah kesudahan nya nanti ....

Artikel sebelum ini: 2 ADUN letak jawatan

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...